torsdag 13 november 2014

V2D3 - Båstad




Då har hälften av denna veckan gått och jag har varit i Båstad.

Första dagen var mjukstart, satt med på ett telefonmöte, fick passerkort, introducerades till resten av kart/GIS avdelningen, vande mig vid datorn jag fick låna när jag är där, startade upp AutoCAD, arcGIS samt gick in på Tekis Webb för att vänja mig vid deras program. 

De ingår i  samhällsbyggnadsavdelningen.
      Kart/GIS Chefer: Annika Jern (Mammaledig), Jonas Rasmusson.
      Kart/GIS: Emma Salomonsson, Heléne Friström

De har ett samarbete med mätarna från Ängelholms Kart & Mät avdelning som utför inmätningar & utsättningar åt dem.

Programmen som de använder är:
AutoCAD, Tekis ByggR, arcGIS, Tekis webb.

Ska vara med på ett projekt angående kulturhistoriskt värdefulla objekt m.m. som ska markeras in i arcGIS som till slut ska upp på Tekis Webb.
Materialet för projektet består av gamla kartor från 1988, böcker från 2000 talet, med mera.
Har börjat med projektet att markera ut kulturhistoriskt värdefulla objekt med hjälp av arcGIS.
Kartorna från 1988 scannade vi in och jag började georeferera in dem i en karta över Båstads kommun.

Tycker att denna veckan hittills har varit givande eftersom jag ville lära mig hantera GIS program bättre och vara involverad i detta projektet är perfekt för att uppnå det målet.




12 kommentarer:

Klockan 13 november 2014 kl. 13:27 , Blogger Fredrik sa...

Låter spännande. Lägg gärna upp några bilder från arbetsgången, nyfiken på hur du gör.

 
Klockan 13 november 2014 kl. 15:46 , Blogger Fredrik sa...

Ser spännande ut!

 
Klockan 17 november 2014 kl. 23:28 , Blogger Olof Hammarstrand sa...

Ännu så länge verkar dina mål uppfyllas med både mätning och GIS. Hoppas fortsättningen blir lika bra.

 
Klockan 20 november 2014 kl. 09:04 , Blogger Micke sa...

Verkar som du har det riktigt bra! Kul att läsa! Verkar som ett bra projekt också :)

 
Klockan 23 november 2014 kl. 16:16 , Blogger LiA2 sa...

Sånt skulle jag oxå vilja prova / jobba med!
Hoppas du trivs o tycker det e kul!
/Benny

 
Klockan 25 november 2014 kl. 13:06 , Blogger Unknown sa...

Ser spännande ut :) Ska du vara mer i Ängelholm får du hälsa alla på Kart&Mät från mig!

 
Klockan 26 november 2014 kl. 09:08 , Anonymous Anonym sa...

Kul och ses förra veckan! Vad bra att du trivs! :)

 
Klockan 6 december 2014 kl. 18:11 , Blogger Unknown sa...

Tack Gustav för ett trevligt besök på din arbetsplats :)
Det vore roligt om du skrev lite här vad har hänt sedan dess
/Nihad

 
Klockan 8 december 2014 kl. 16:48 , Blogger Unknown sa...

trevligt med lite GIS

 
Klockan 9 december 2014 kl. 21:05 , Anonymous Anonym sa...

Kul att du är nöjd med din LIA2.

 
Klockan 11 december 2014 kl. 22:20 , Blogger Unknown sa...

Låter intressant! Väntar med spänning på fortsättningen!

 
Klockan 14 december 2014 kl. 19:55 , Blogger Martin Riis sa...

Hoppas allt har gått bra för dig!

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida