måndag 3 november 2014

Snart LIA!

Jag heter Gustav Pålsson och kommer att göra mina sex veckors praktik i samarbete med Ängelholms kommun och Båstads kommun. Jag kommer att blogga om vad vi gör några gånger i veckan.



Förväntningar
Mina förväntningar är att jag ska få mer instrumentvana, men förhoppningsvis också få bearbeta filer från mätningarna jag/vi kommer göra samt att jag ska lära mig hantera datorsystemen bättre.
Hoppas även jag ska få möjlighet att få mer vana att arbeta i GIS program, som t.ex. arcGIS.

Mina mål med Lia


  • Efter praktiken hoppas jag att jag kan instrumentet/instrumenten så pass bra att jag kan sköta det mesta på egen hand. Allt från att mäta själv till att överföra filerna från instrument till dator.
  • Att kunna arbeta i datorn med filerna utan för mycket handledning.
  • Lära mig hantera GIS program bättre.
Kursmål
  • Kursen skall genomföras inom det kart och mätningstekniska området, heltid under sju veckor. LIA-företag kan vara kommunal eller statlig förvaltning, bygg- och anläggningsföretag, mätningskonsulter eller liknande företag. Kursen skall ge praktiska kunskaper att, med viss handledning, utföra och planera en kart och mätteknikers sysslor. Syftet är att i strukturerad form ge den studerade de teoretiska delarna i utbildningen en praktisk tillämpning.
  • Efter genomgången kurs ska den studerade kunna medverka i projekt vad gäller planläggning, genomförande och utvärdering av resultat.